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科目の基本情報

開講年度 2023 年度
開講区分 工学研究科(博士前期課程)機械工学専攻
領域 主領域 : B
受講対象学生 大学院(修士課程・博士前期課程・専門職学位課程) : 1年次, 2年次
選択・必修
授業科目名 応用熱工学演習
おうようねつこうがくえんしゅう
Seminar in Applied Thermal Engineering
単位数 2 単位
ナンバリングコード
EN-ENGY-5
開放科目 非開放科目    
開講学期

後期

開講時間 金曜日 1, 2, 3, 4時限
授業形態

対面授業

* 状況により変更される可能性があるので定期的に確認して下さい

「オンライン授業」・・・オンライン会議ツール等を利用して実施する同時双方向型の授業
「ハイブリッド授業」・・・「対面授業」と「オンライン授業」を併用した授業
「オンデマンド授業」・・・動画コンテンツの配信等によって実施する授業

開講場所

担当教員 西村 顕(工学研究科機械工学専攻)

NISHIMURA, Akira

SDGsの目標
連絡事項

* 状況により変更される可能性があるので定期的に確認して下さい

学修の目的と方法

授業の概要 流体における運動量,熱,物質の輸送現象について,とくに沸騰・凝縮,燃料電池,燃料改質,気液二相流といった複雑な場における詳細な輸送メカニズムや場の構造を理解するために,最新の文献に基づく現状の解説と現在進めている研究内容についてディスカッションを行う.
(Course description and outline)
In order to understand the detailed transport mechanisms in complex fields such as boiling/condensation, fuel cells, fuel reforming, turbulent flow and gas-liquid two-phase flow, we will discuss the current state of research based on the latest literature and discuss current research in our laboratory.
学修の目的 論文解説とディスカッションを通して沸騰・凝縮や燃料電池,気液二相流,エネルギー変換工学などの先端的な研究成果について知見を広めるとともに,省エネ化手法や高性能化手法あるいは性能評価手法の実際についても知識を身につけ,エネルギーシステムに関する幅広い知見と柔軟な思考方法を身につける.また,研究内容のプレゼンを通してコミュニケーション能力を身につける.
(Learning objectives)
Spread knowledge about cutting-edge research results such as boiling/condensation, fuel cells, gas-liquid two-phase flow, energy conversion engineering, etc. through paper commentaries and discussions. Acquire knowledge about energy-saving methods, high-performance methods, and performance evaluation methods, and acquire a wide range of knowledge and flexible ways of thinking about energy systems. In addition, we improve communication skills through presentations of research contents.
学修の到達目標 本講義によりエネルギー・環境機器に出現する複雑な流動場における運動量,熱,物質の輸送現象について理解するとともに,それを実際の機器に応用し高性能化や省エネ化を図る場合の考え方や課題,評価手法を習得することが出来る.
(Achievement)
In this lecture, we will understand the transport phenomena of momentum, heat and mass in the complex flow field that appears in energy and environmental equipment, and we will apply it to actual equipment to improve the performance and energy saving.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  • ○主体性
考える力
  •  幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  • ○問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

○ JABEE 関連項目
成績評価方法と基準 発表100%
(Grading policies and criteria)
Presentation 100%
授業の方法 演習

授業の特徴

PBL

特色ある教育

プレゼンテーション/ディベートを取り入れた授業

英語を用いた教育

授業改善の工夫 学生に課題を与え,発表形式で進めることにより,プレゼン能力の向上も図る.
(Ideas for improving classes)
Students will be given assignments and will be presented in a presentation format to improve their presentation skills.
教科書 資料を適宜配布する.
(Text books)
Materials will be distributed as needed.
参考書
オフィスアワー 質問などには随時対応する.
機械棟3階西村准教授室.
(Office hour)
I respond to questions at any time in Assoc. Prof. Nishimura's room on the 3rd floor of the Mechanical Engineering building.
受講要件 とくになし.
(Prerequisites)
予め履修が望ましい科目 伝熱工学やエネルギー工学に興味を持つ学生の受講を望む.
(Courses encouraged to take in advance)
Students who are interested in heat transfer engineering and energy engineering are expected to attend.
発展科目
その他 英語対応授業である。

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 伝熱工学,流体工学,沸騰・凝縮,燃料電池,触媒反応,気液二相流,空調,熱交換器
Key Word(s) Heat transfer, Fluid engineering, Boiling and condensation, Fuel cell, Catalysis reaction, Gas-liquid flow, Air conditioning, Heat exchanger
学修内容 講義の初回に詳細な学習内容を提示する.
第1回~第2回 沸騰・凝縮に関する理論と実験 その1
第3回~第4回 燃料電池に関する理論と実験 その1
第5回~第6回 燃料改質・触媒反応に関する理論と実験 その1
第7回~第8回 空調・乱流に関する理論と実験 その1
第9回~第10回 沸騰・凝縮に関する理論と実験 その2
第11回~第12回 燃料電池に関する理論と実験 その2
第13回~第14回 燃料改質・触媒反応に関する理論と実験 その1
第15回~第16回 空調・乱流に関する理論と実験 その1

事前学修時間:60分 事後学修時間:60分

(Course contents)
I will present detailed learning content at the first lecture.
1st - 2nd: Theory and experiment on boiling and condensation -1
3rd - 4th: Theory and experiment on fuel cell -1
5th - 6th: Theory and experiment on fuel reforming, catalytic reaction -1
7th - 8th: Theory and experiment on air conditioning and turbulent flow -1
9th - 10th Theory and experiment on boiling and condensation -2
11th - 12th: Theory and experiment on fuel cell -2
13th - 14th: Theory and experiment on fuel reforming, catalytic reaction -2
15th - 16th: Theory and experiment on air conditioning and turbulent flow -2
事前・事後学修の内容 各学生が現在取り組んでいる研究について,参考文献に基づき研究の現状や問題点を解説するとともに自身の研究との関連性について説明し,それについて受講者全員でディスカッションを行う.
発表者には事前に十分な準備を要求する.
(Contents for pre and post studies)
Regarding the research that each student is currently working on, they will explain the current state of research and problems based on references, and explain the relevance to their own research, and discuss it with all the students.
事前学修の時間:60分/回    事後学修の時間:60分/回

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