シラバスの詳細な内容を表示します。
→ 閉じる(シラバスの一覧にもどる)
開講年度 | 2022 年度 | |
---|---|---|
開講区分 | 教養教育・教養基盤科目・アクティブラーニング | |
受講対象学生 |
学部(学士課程) : 1年次 TOEIC600点以上取得者。ただし履修希望者が多い場合は英語特別プログラム修了希望者を優先する。 This course is limited to students with a TOEIC score of 600 or higher. If the course becomes overenrolled, priority will be given to students in the Special English Program. |
|
授業科目名 | 教養セミナー【英語】 | |
きょうようせみなー【えいご】 | ||
Active-learning Liberal Arts Seminar (in English) | ||
単位数 | 2 単位 | |
ナンバリングコード | libr-fndt-ALAS1111-002
|
|
開放科目 | 非開放科目 | |
分野 | ||
開講学期 |
後期 |
|
開講時間 |
木曜日 1, 2, 3, 4時限 |
|
授業形態 |
ハイブリッド授業 * 状況により変更される可能性があるので定期的に確認して下さい
「オンライン授業」・・・オンライン会議ツール等を利用して実施する同時双方向型の授業 |
|
開講場所 | ||
担当教員 | サコラヴスキー ジェシー (教養教育院) | |
SOKOLOVSKY, Jesse (College of Liberal Arts and Sciences) | ||
SDGsの目標 |
|
|
連絡事項 | * 状況により変更される可能性があるので定期的に確認して下さい |
授業の概要 | Students will read recent publications (essentially academic publications) and write reviews of those readings under the guidance of the instructor. In addition to reading comprehension, summaries, and related writing tasks, the class will also include group learning as practiced in the Start-up PBL Seminar from the spring semester. Students will fill in review sheets on assigned readings and carry out peer review of each other's review sheets through discussion. 教員のファシリテーションの下、半期で新書(基本的に論説文)を読んで、書評を書く。文章の読解、要約、作成に関する解説に加え、スタートアップPBLセミナーで培ったグループ学習も取り入れる。学生は読書シートを作成しつつ新書を読み、読書シートに基づく討論や書評のピアレヴューをグループで行う。 |
---|---|
学修の目的 | Students will improve their abilities in reading and writing through reading publications in English, writing in English, gathering information, and reviewing information founded on individual and self-motivated study. Students will also acquire abilities in intellectual discussion coupled with the synthesis of the listening and speaking abilities developed in the spring semester Start-up PBL Seminar. 英語で文献を読むこと、英語で文章を作成することは、情報収集、情報発言の一般的な形態、自律的・能動的学習力の基盤となる「読む」「書く」能力を育成する事を目的とする。前期のスタートアップPBLセミナーで培った「聞く」「話す」能力と統合し、知的コミュニケーション力の獲得を目指す。 |
学修の到達目標 | ・Upon completing a reading in English, you will be able to convey the content and nature of that reading to others using English. ・You will learn to write critical summaries while also expressing and using your own opinions and ideas in English. ・Through group work and peer reviews, you will learn not only how to critique the writing of others, but also how to utilize others' critiques of your writing to improve your work. ・新書を読み、その要旨を文書化して読み手に伝えることができる。 ・要旨に自分の見解を根拠と付加し、書評として纏めることができる。 ・グループ学習やピアレビューを通して、他者の文章を論評すると同時に、他者からの批評を受けて自分の文章を改善する方法を学び、それを実践することができる。 |
ディプロマ・ポリシー |
|
成績評価方法と基準 | 30% Reading sheets and related assignments 40% Written assignment (book review) 30% Group activities - active participation & contribution The final assessment is based on a combination of assessments from the instructor and your peers. Full attendance and participation in English are expected. You will lose points for being late, absent, or unprepared. 【成績評価方法と基準】 読書シート30%、 書評40%、 グループ学習への貢献30%。 教員による評価と、学生による相互評価に基づき、総合的な判定を行う。 |
授業の方法 | 講義 演習 |
授業の特徴 |
プレゼンテーション/ディベートを取り入れた授業 グループ学習の要素を加えた授業 Moodleを活用する授業 その他、能動的要素を加えた授業(ミニッツペーパー、シャトルカードなど) 教員と学生、学生相互のやり取りが、ほぼ英語で進められる授業 |
授業改善の工夫 | |
教科書 | Recently published materials (in English) will be selected from a list of readings suggested by the instructor, readings selected by the students, or by some other method such as biblio-battle. However, recent publications that are manuals, such as how-to instructions, will not be considered appropriate. We will also use the Liberal Arts Seminar Textbook. Details will be explained in class. 教材として、新書と『教養セミナー テキスト』を用いる。詳細は授業で伝える。 |
参考書 | To be introduced in class, as appropriate. 適宜、紹介する。 |
オフィスアワー | Thursdays, 12:30-13:30* Online (Zoom) No appointment required *Please contact me directly if you would like to arrange an appointment at a different time. |
受講要件 | This course is limited to students with a TOEIC score of 600 or higher. If the course becomes overenrolled, priority will be given to students in the Special English Program. TOEIC600点以上取得者。ただし履修希望者が多い場合は英語特別プログラム修了希望者を優先する。 |
予め履修が望ましい科目 | Active-learning Start-up PBL Seminar (in English or Japanese) スタートアップPBLセミナー |
発展科目 | |
その他 |
(1) This course is conducted entirely in English. We will create this all-English environment together by helping each other. You do not need to be a ‘master’ of perfect English. You do, however, need to make a commitment to using only English for the full 90 minutes every week. (2) If you have specific needs which could affect your experience in the class, such as a physical disability or a sensitivity to certain sounds, please tell the instructor during the first lesson. I will do my best to accommodate your needs. (1)本授業は、英語による授業である。この授業では、完璧な英語を使うことよりも、授業全体を通して全て英語で取り組む姿勢が求められる。 (2)受講上、身体面等に対する特別な配慮が必要な場合は、担当教員に申し出ること。 ------------ Please bear in mind that some details of the course may change as needed/appropriate. 各回の順序、内容について修正が入ることがあるので留意すること。 |
MoodleのコースURL |
---|
キーワード | 読解、文書作成、論理的思考、情報リテラシー |
---|---|
Key Word(s) | Reading, writing, logical thinking, information literacy |
学修内容 | Session 1: Introduction and orientation Session 2: Course background; citing sources Session 3: Book reviews, readings Session 4: Summarizing Session 5: Critical reading Session 6: Selecting a reading to review Session 7: Reading schedule draft Session 8: Reading and reviewing 1 Session 9: Reading and reviewing 2 Session 10: Reading and reviewing 3 Session 11: Peer editing - outline Session 12: Peer editing - first draft Session 13: Peer editing - second draft Session 14: Review evaluation and peer review Session 15: Wrap-up and questionnaire All students are expected and required to actively participate in group discussions in English only. 【学修内容】 第1回:ガイダンス 第2回:授業の背景、引用のポイント 第3回:新書とは、書評とは 第4回:要約の方法 第5回:批判的読解 第6回:書評を書くための新書の選定 第7回:読書計画の立案 第8回:読みあわせと書評作成1 第9回:読みあわせと書評作成2 第10回:読みあわせと書評作成3 第11回:書評原案の査読(班内) 第12回:書評初稿の査読(班内) 第13回:書評二校の査読(班外) 第14回:書評最終稿の採点(班外) 第15回:総括 全回で講義、英語でグループでの話し合いを実施する |
事前・事後学修の内容 | Each student will record the readings they read on the reading sheet. Each session, homework due the following session will be assigned. All work must be completed in English. 各自が新書を読む際には、読書シートを記載する。毎回、次回授業に向けての課題を指定する。全ての提出物は英語で書くこと。 |
事前学修の時間:120分/回 事後学修の時間:120分/回 |