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科目の基本情報

開講年度 2021 年度
開講区分 人文学部文化学科
受講対象学生 2012年度以降入学生用(文化)
学部(学士課程) : 2年次, 3年次, 4年次
選択・必修
授業科目名 英語学演習M
えいごがくえんしゅうM
Seminar in English Linguistics M
単位数 2 単位
ナンバリングコード
humn-cult2100-208
開放科目 非開放科目    
開講学期

前期

開講時間 木曜日 9, 10時限
授業形態

ハイブリッド授業

* 状況により変更される可能性があるので定期的に確認して下さい

「オンライン授業」・・・オンライン会議ツール等を利用して実施する同時双方向型の授業
「ハイブリッド授業」・・・「対面授業」と「オンライン授業」を併用した授業
「オンデマンド授業」・・・動画コンテンツの配信等によって実施する授業

開講場所

担当教員 プリモ ロバート

Primeau Robert

SDGsの目標
連絡事項

* 状況により変更される可能性があるので定期的に確認して下さい

学修の目的と方法

授業の概要 This course provides an introductory analysis of concepts involved in the teaching of English as a second language and will provide an overview of practical classroom teaching techniques through the use of Communicative Language Teaching.
学修の目的 Topics for this course will range from a general overview of Second Language Acquisition (SLA) instruction to more focused topics such as comprehensible input and strategies for scaffolding.
学修の到達目標 Students will be introduced to Communicative Language Teaching (CLT), which is a functional and simple to implement teaching method. This course will provide students the necessary skills to understand how to apply basic SLA and CLT concepts in language instruction, and an understanding of its methodologies. Finally, those acquired skills and techniques will be applied to create a teachable practicum lesson by the end of the semester.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標
 人文科学の諸分野の専門的知識と豊かな教養を身につけている。
 変動激しい現代社会について、専門的知識に基づいて論理的に考え、総合的に判断できる。
 人文科学諸分野の成果に基づき、世界各地域の固有の文化に関して、広い視野から探求できる。
 変動激しい現代社会に対する理解を基盤として、国際感覚に基づいて行動できる。
 自ら学んだ知を、口頭表現や文章表現によって的確に発信することができる。
 国際社会と地域社会の発展に貢献できる。

○ 全学の教育目標
感じる力
  • ○感性
  •  共感
  •  主体性
考える力
  • ○幅広い教養
  •  専門知識・技術
  •  論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  •  問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

成績評価方法と基準 Classwork/Participation: 15 points
Homework: 15 points
Quizzes (Total 2 x 20 pts.): 40 points
Practicum (Last class): 30 points
授業の方法 演習

授業の特徴

PBL

特色ある教育

グループ学習の要素を加えた授業

英語を用いた教育

授業改善の工夫
教科書 Lee, J. F., & VanPatten, B. (2003). Making communicative language teaching happen. (2nd ed.) McGraw-Hill Humanities Social. (ISBN: 9780134403298)
参考書 Richards, J. C., & Schmidt, R. W. (2010). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics (4th ed.). London, England: Routledge. (ISBN: 9781408204603)
オフィスアワー Tuesday - Friday by appointment
Thursday: 13:30 - 14:30
In my office on the 3rd floor of the Humanities building
受講要件
予め履修が望ましい科目 特になし
発展科目 特になし
その他

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 第2言語習得
Key Word(s) Second Language Acquisition (SLA)
学修内容 第1回:Orientation, brief introduction to the course and Introduction to the Second Language Acquisition (SLA) and Communicative Language Teaching
第2回:(pp.6-14) The Atlas Complex; Audiolingualism and Communicative Language Teaching
第3回:(pp.14-22) Second Language Acquisition: Some Givens
第4回:(pp.26-31) What is Good Input? Input with Children, Input with Second Language Learners, Modifying Input through Integration and Negotiation
第5回: (pp.49-57) Communicating in the Classroom
Quiz 1 on: CLT and Input
第6回:(pp.60-66) Classroom Communication as Information Exchange
第7回:(pp.67-73) Relieving Atlas: When Tasks Dictate Roles
第8回: (pp.74-84) Building Toward a Proficiency Goal
第9回:(pp.85-96) Activities and Classhour Goals
第10回:(pp.98-104) Suggestions for Using Information-Exchange Tasks for Oral Testing
Quiz 2 on: Classroom exchanges and testing
第11回:(pp.104-115) Two Tests for Evaluating Spoken Language
第12回:(pp.116-123) Issues in Learning and Teaching Grammar
第13回:(pp.123-132) Some misconceptions
第14回:(pp.132-136) Input and Traditional Instruction
第15回:Final test - Practicum lesson
定期試験
事前・事後学修の内容 Students should do the assigned homework and come to class prepared.
事前学修の時間:120分/回    事後学修の時間:120分/回

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