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科目の基本情報

開講年度 2021 年度
開講区分 工学研究科(博士前期課程)分子素材工学専攻
領域 主領域 : F
受講対象学生 大学院(修士課程・博士前期課程・専門職学位課程) : 1年次
選択・必修
授業科目名 有機機能化学演習Ⅰ
ゆうききのうかがくえんしゅういち
Seminar in Organic Functional Chemistry I
単位数 2 単位
ナンバリングコード
EN-ORBI-5
開放科目 非開放科目    
開講学期

前期

開講時間 木曜日 5, 6, 7, 8時限
授業形態

対面授業

* 状況により変更される可能性があるので定期的に確認して下さい

「オンライン授業」・・・オンライン会議ツール等を利用して実施する同時双方向型の授業
「ハイブリッド授業」・・・「対面授業」と「オンライン授業」を併用した授業
「オンデマンド授業」・・・動画コンテンツの配信等によって実施する授業

開講場所

担当教員 ○岡崎 隆男(工学研究科分子素材工学専攻)、平井 克幸(工学研究科分子素材工学専攻)

OKAZAKI, Takao; HIRAI, Katsuyuki

SDGsの目標
連絡事項

* 状況により変更される可能性があるので定期的に確認して下さい

学修の目的と方法

授業の概要 有機光化学分野の中でも、特に光化学反応を利用した機能性有機材料の構築と、光による機能性の発現に関して、最新の文献を調査、精読し、整理体系化して討論する。
(Course description/outline)
This course teaches the background necessary to research advanced topics on organic photochemistry by the presentation of graduate students of the latest research articles. Primary emphasis will be placed on the development of the skill of experimental strategy, literature reviews, and presentation of synthesis of functional organic materials using photochemical reactions and elucidation of their photochemical functions.
学修の目的 有機機能化学特論の講義内容の理解度を確認し、有機光化学分野での機能性有機材料に関する理解を深める。
(Learning objectives)
Students are able to fully understand the lecture on Organic Functional Chemistry and research the topics of functional organic materials on organic photochemistry.
学修の到達目標 有機光化学の理解を深め、その応用力を高める。また英語論文の読解力が向上する。
(Achievements)
Students can advance their understanding of organic photochemistry and enhance research skills. In addition, their reading comprehension of English research articles can be improved.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  • ○主体性
考える力
  •  幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  • ○問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

(Diploma policy/Relation to university educational goals)
The Ability to feel: Active learning ability
The Ability to consider: Special knowledge and technology, Logical and critical thinking ability
Communication skills: Expression ability (presentation, discussion, dialog)
The Ability to live: Ability to carry out problem solving

○ JABEE 関連項目
成績評価方法と基準 出席(30%)と演習課題(70%)。
(Grading policies and criteria)
Class attendance and attitude in class 30%, Presentations and/or projects 70%.
授業の方法 演習

授業の特徴

PBL

特色ある教育

プレゼンテーション/ディベートを取り入れた授業

英語を用いた教育

教員と学生のやり取りは日本語でも、英語による論文や教材の講読を含んだ授業
授業改善の工夫 (Ideas for improving classes)
教科書 新着の化学関連ジャーナル。
(Textbooks)
Recent chemistry journal
参考書 (Reference materials)
M. B. Smith, J. March, March's Advanced Organic Chemistry, Reactions, Mechanisms, and Structure, 6th ed.
J. W. Zubrick, The Organic Chem Lab Survival Manual. A Student's Guide to Techniques.
オフィスアワー 毎週金曜日12:00~13:00、分子素材工学棟3階3302室。
(Office hour)
Friday, room No. 3302, 3F, Building of Chemistry for Materials.
受講要件 学部の専門教育科目の必修科目を完全に理解していること。
有機機能化学特論も履修すること。
(Prerequisites)
This course requires a full understanding of university level chemistry.
Students must take the lectures of Organic Functional Chemistry.
予め履修が望ましい科目 (Courses encouraged to take in advance)
発展科目 有機機能化学演習Ⅱ、有機物性化学特論、有機物性化学演習ⅠおよびⅡ
(Advanced courses)
Seminar in Organic Functional Chemistry II, Organic Chemistry for Materials, Seminar in Organic Chemistry for Materials I and II
その他 英語対応授業である。
(This course is English-supported.)

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 光、励起状態、反応性中間体、反応機構、反応速度、選択性
Key Word(s) Photoreaction, excited state, reactive intermediate, reaction mechanism, kinetics, selectivity
学修内容 Ⅰ.材料化学と光化学に関する基礎の学習
Ⅱ.関連主題の決定と関連文献の収集
Ⅲ.精読と要旨の作成
Ⅳ.発表と質疑応答
Ⅴ.主題にそった総説の作成
Ⅵ.最終発表と討論
Ⅶ.主題に基づいた研究課題の提案
(Course contents)
Ⅰ. Learning of the basics on chemistry for materials and photochemistry
Ⅱ. Determination of research subjects and collection of related literature
Ⅲ. Careful reading research articles and creating abstracts
Ⅳ. Presentation and Q & A
Ⅴ. Creating a review based on the subject
Ⅵ. Final presentation and discussion
Ⅶ. Proposal of a research project based on the subject
事前・事後学修の内容 新着ジャーナルを調査して興味ある論文を選び、その内容に基づいて発表資料を作成する。
(Contents for pre and post studies)
Survey recent research articles, read interesting papers, and create presentation materials based on their contents.
事前学修の時間:180分/回    事後学修の時間:60分/回

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