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科目の基本情報

開講年度 2020 年度
開講区分 工学研究科(博士前期課程)分子素材工学専攻
領域 主領域 : F
受講対象学生 大学院(修士課程・博士前期課程・専門職学位課程) : 1年次, 2年次
選択・必修
授業科目名 精密反応化学特論
せいみつはんのうかがくとくろん
Advances in Organic Reactions
単位数 2 単位
ナンバリングコード
EN-ORBI-5
開放科目     
開講学期

前期

開講時間 木曜日 1, 2時限
開講場所

担当教員 八谷 巌(工学研究科分子素材工学専攻)

HACHIYA, Iwao

SDGsの目標

学修の目的と方法

授業の概要 精密に有機分子を構築する立場から高選択的、特異的な反応の開発という観点で見渡した最新の有機反応(特に遷移金属を用いる有機合成化学)について講述し、それらを用いるファインケミカルズの構築法を学び取る。
(Course description/outline)
This course gives a lecture concerning current organic reactions, which include synthetic organic chemistry using transition metals, in terms of the development of highly selective and stereospecific reactions constructing organic molecules precisely. Students learn synthetic methods of fine chemicals using them.
学修の目的 現代有機化学の基本的な情報を学び取り、最近の有機合成化学分野の動向を理解し、問題解決能力を身につける。
(Learning objectives)
The goals of this course are to learn basic information of the modern organic chemistry, understand the trend of the field of recent synthetic organic chemistry and acquire problem solving abilities.
学修の到達目標 実践的な有機合成を学び取り、現在話題になっている有機反応、プロセス化学およびファインケミカルズを理解する。
(Achievements)
The achievements are to learn practical organic synthesis and understand organic reactions, which are process chemistry and fine chemicals becoming the present topic.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標
○ JABEE 関連項目

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  •  主体性
考える力
  •  幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  •  論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  •  問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

成績評価方法と基準 出席50% 演習課題50%
(Grading policies and criteria)
Attendance 50% Practice problem 50%
授業の方法 講義 演習

授業の特徴

PBL

特色ある教育

その他、能動的要素を加えた授業(ミニッツペーパー、シャトルカードなど)

英語を用いた教育

授業改善の工夫 学生の授業評価アンケートに基づき改善する。
(Ideas for improving classes)
The class is improved based on the class evaluation questionnaire of the student.
教科書 CLASSICS IN TOTAL SYNTHESIS (K. C. Nicolaou, E. J. Sorensen 著,VCH)
CLASSICS IN TOTAL SYNTHESIS II (K. C. Nicolaou, S. A. Snyder 著,WILEY-VCH)
有機合成のための遷移金属触媒反応(辻二郎 著、東京化学同人)
(Textbooks)
CLASSICS IN TOTAL SYNTHESIS (K. C. Nicolaou, E. J. Sorensen,VCH)
CLASSICS IN TOTAL SYNTHESIS II (K. C. Nicolaou, S. A. Snyder,WILEY-VCH)
参考書 ハートウィグ有機遷移金属 上・下(J. F. Hartwig 著、小宮三四郎ほか 監訳、東京化学同人)
(Reference materials)
Organotransitiokn Metal Chemistry From Bonding to Catalysis (John F. Hartwig)
オフィスアワー 随時、分子素材棟3階3315室に気楽に立ち寄ってください。
(Office hour)
At any time. Building of Department of Chemistry for Materials No. 3315.
受講要件 特になし。
(Prerequisites)
None.
予め履修が望ましい科目 特になし。
(Courses encouraged to take in advance)
None.
発展科目 精密合成化学特論
(Advanced courses)
その他 英語対応授業である。
This course is English-supported.

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 有機合成化学、有機金属化学、合成反応、選択的合成、プロセス化学、ファインケミカルズ
Key Word(s) synthetic organic chemistry, organometallic chemistry, organic synthesis, selective synthesis, process chemistry, fine chemicals
学修内容 第 1回 有機遷移金属化学(1)
第 2回 有機遷移金属化学(2)
第 3回 有機遷移金属化学(3)
第 4回 Total Synthesis of Prostaglandin A2
第 5回 Total Synthesis of Erythronolide B
第 6回 Total Synthesis of Monensin
第 7回 Total Synthesis of Thienamycin
第 8回 Total Synthesis of Asteltoxin
第 9回 Total Synthesis of Periplanone B
第10回 Total Synthesis of Indolizomycin
第11回 Total Synthesis of Strychnine
第12回 Total Synthesis of Longithorone A
第13回 Total Synthesis of Quadrigemine C
第14回 Total Synthesis of Okaramine N
第15回 Total Synthesis of Pricamine
(Course contents)
1  Organotransition Metal Chemistry (1)
2  Organotransition Metal Chemistry (2)
3  Organotransition Metal Chemistry (3)
4  Total Synthesis of Prostaglandin A2
5  Total Synthesis of Erythronolide B
6  Total Synthesis of Monensin
7  Total Synthesis of Thienamycin
8  Total Synthesis of Asteltoxin
9  Total Synthesis of Periplanone B
10 Total Synthesis of Indolizomycin
11 Total Synthesis of Strychnine
12 Total Synthesis of Longithorone A
13 Total Synthesis of Quadrigemine C
14 Total Synthesis of Okaramine N
15 Total Synthesis of Pricamine
事前・事後学修の内容 与えられた全合成の目的化合物に関連する文献を調査する。
発表に関連する質問に対し、適切な文献などを調査し、次回に説明する。
(Contents for pre and post studies)
Students investigate the documents concerning the target compound of the given total synthesis.
For a question concerning the presentation, students investigate appropriate documents and explain it on the next time.

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