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開講年度 | 2020 年度 | |
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開講区分 | 工学研究科(博士前期課程)創成工学教育科目 | |
領域 |
主領域 : C; 副領域 : A 創成工学 |
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受講対象学生 |
大学院(修士課程・博士前期課程・専門職学位課程) : 1年次, 2年次 |
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選択・必修 | 選択 |
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授業科目名 | 高品質組込みシステム特論 | |
こうひんしつくみこみしすてむとくろん | ||
High Quality Embedded System | ||
単位数 | 2 単位 | |
ナンバリングコード | EN-ECOM-5
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開放科目 | 非開放科目 | |
開講学期 |
前期 |
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開講時間 |
木曜日 1, 2時限 |
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開講場所 | 工学部12番教室 | |
担当教員 | 鶴岡信治(工学研究科電気電子工学専攻) | |
TSURUOKA Shinji | ||
SDGsの目標 |
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授業の概要 | この科目では、組込みシステムの具体的な設計事例を学習し、組み込みシステムでは多様な知識が組み合わされていることを紹介する。学生は、高信頼のものづくりを実現するためのシステム設計の思想と能力を、PBL(自己学習とグループ討論、発表会)により獲得できる。 (Course description/ outline) In this subject, we will learn concrete design examples of embedded systems and introduce that embedded systems combine various knowledge. Students can acquire the idea and ability of system design to realize highly reliable manufacturing through PBL (self-learning and group discussion, presentation). |
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学修の目的 | 受講生は、組込みシステムの概要・設計・利用方法を理解し、組込みシステムの国家試験(エンベデッドシステムスペシャリスト試験(ES))の問題を理解する能力を獲得する. (Learning objectives) Students will gain the ability to understand the outline, design, and usage of embedded systems and to understand the issues of the national embedded system specialist test (ES). |
学修の到達目標 | (1)組込みシステムの概要を理解し、組込みシステムの開発能力を育成する。 (2)多面的に視点から組込みシステムの設計事例を深く理解する習慣を身につける。 (3)自分の意見を書面にまとめ、他人に説明し、グループ討論する能力を育成する。 (Achievements) (1) To understand the outline of the embedded system and develop the development ability of the embedded system. (2) To acquire the habit of deeply understanding the design example of an embedded system from various viewpoints. (3) To develop the ability to put together one's opinions in writing, explain it to others, and conduct group discussions. |
ディプロマ・ポリシー |
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成績評価方法と基準 | レポート60%、グループ発表40% (Grading policies and criteria) Report 60%, Group presentation 40% |
授業の方法 | 講義 演習 実習 |
授業の特徴 |
プロジェクト型PBL プレゼンテーション/ディベートを取り入れた授業 グループ学習の要素を加えた授業 Moodleを活用する授業 地域理解・地域交流の要素を加えた授業 キャリア教育の要素を加えた授業 教員と学生、学生相互のやり取りの一部が英語で進められる授業 |
授業改善の工夫 | 学生が自ら学習する能力を高めるために、調査・学習レポートを重視し、コミュニケーション能力を育成するために、グループ学習と発表を取り入れている。また学生が発表評価を行い、最終評価に学生の評価値を取り入れている。 (Ideas for improving classes) In order to enhance students' ability to study on their own, they focus on surveys and learning reports, and incorporate group learning and presentations to develop communication skills. And students evaluate presentations and incorporate student evaluation values into final evaluations. |
教科書 | 三重大学MoodleでのPDFファイル (Textbooks) Document Files in Mie University e-learning system Moodle |
参考書 | 図解入門よくわかる最新組み込みシステムの基本と仕組み(藤広哲也、(株)秀和システム) (Reference materials) FUJIHIRO Tetsuya: Illustrated introduction to the latest embedded system understood easily, Syuwa Systems Co. Ltd. |
オフィスアワー | 以下のメールで予約して下さい。 tsuruoka(At)mie-u.ac.jp (At)は@に修正してください。 (Office hour) Please make a reservation by e-mail below. tsuruoka (At) mie-u.ac.jp Please correct (At) to @. |
受講要件 | 電気電子工学と情報工学の基礎知識と一部の応用分野を身につけていること (Prerequisites) Basic knowledge of electrical and electronic engineering and information engineering and some applied fields |
予め履修が望ましい科目 | コンピュータ・プログラミング (C言語),電気回路,電子回路、計算機工学、システム設計など (Courses encouraged to take in advance) Computer programming (C language), electric circuit, electronic circuit, computer engineering, system design, etc. |
発展科目 | 特別研究 (Advanced courses) Thesis Research |
その他 |
英語対応授業である。 留学生に対しては英語対応授業 (This course is English-supported.) English-supported course |
MoodleのコースURL |
https://portal.mie-u.ac.jp/moodle2/course/view.php?id=205 |
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キーワード | 組込みシステム、マイクロプロセッサ、システム設計、ディジタル電子回路、携帯電話、カーエレクトロニクス(車載LAN、カーナビ)、デジタル家電(デジカメ、DVD)、 |
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Key Word(s) | Embedded system, Microprocessor, System design, Digital electronic circuit, Mobile phone, Car electronics (On-vehicle LAN, Automobile navigation system), Digital home electric appliances (Digital camera, DVD) |
学修内容 | 第1回 なぜ組込みシステムが電子機器(デジタル家電、自動車、ロボット)に使用されているのか?、組込みシステムとは何か 第2回 組込みシステムのハードウェアの基礎 第3回 組込みシステムの設計方法(ハードとソフト) 第4回 エンベデッドシステムスペシャリスト試験(ES)の解説 第5回 組込みシステムの基本問題1(国家試験の要素問題) 第6回 組込みシステムの基本問題2(国家試験の要素問題) 第7回 組込みシステムの基本問題3(国家試験の要素問題) 第8回 組込みシステムの基本に関する発表会(前半のグループ) 第9回 組込みシステムの基本に関する発表会(後半のグループ) 第10回 組込みシステムの事例学習1(レーザー加工機) 第11回 組込みシステムの事例学習2(ガソリンエンジン制御) 第12回 組込みシステムの事例学習3(自動販売機) 第13回 組込みシステムの事例学習4(電気自動車) 第14回 事例についてのグループ発表(前半のグループ) 第15回 事例についてのグループ発表(後半のグループ) (Course contents) Part 1: Why are embedded systems used in electronic devices (digital home appliances, automobiles, robots)? What is an embedded system? Part 2: Embedded System Hardware Basics Part 3: Embedded system design method (hardware and software) Part 4: Explanation of the Embedded System Specialist Test (ES) Part 5: Basic problem 1 of embedded system (elemental problem of national examination) Part 6: Basic problem 2 of embedded system (elemental problem of national examination) Part 7: Basic problem 3 of embedded system (elemental problem of national examination) Part 8: Presentation on the basics of embedded systems 1 (first half group) Part 9: Presentation on the basics of embedded systems 2 (second half group) Part 10: Case study of embedded system 1 (laser processing machine) Part 11: Case study of embedded system 2 (gasoline engine control) Part 12: Case study of embedded system 3 (vending machine) Part 13: Case study of embedded system 4 (electric vehicle) Part 14: Group presentation on examples 1 (first half group) Part 15: Group presentation on examples 2 (second half group) |
事前・事後学修の内容 | 三重大学のeラーニングシステムMoodleでその都度指示する。 (Contents for pre and post studies) Instruct each time with the Mie University e-learning system Moodle. |