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科目の基本情報

開講年度 2020 年度
開講区分 工学研究科(博士前期課程)分子素材工学専攻
領域 主領域 : E
受講対象学生 大学院(修士課程・博士前期課程・専門職学位課程) : 2年次
選択・必修
講座必修
授業科目名 量子化学演習Ⅱ
りょうしかがくえんしゅうに
Seminor in Quantum Chemistry II
単位数 2 単位
ナンバリングコード
開放科目 非開放科目    
開講学期

後期

開講時間 木曜日 1, 2, 3, 4時限
開講場所 研究室および総合研究棟I 2階セミナー室

担当教員 小塩 明(工学研究科分子素材工学専攻)

KOSHIO Akira

SDGsの目標

学修の目的と方法

授業の概要 ナノ物質はナノメートルサイズの構造に起因する特異な物性を発現することが、日進月歩で発見と解明されてきている。本授業では主にナノカーボン物質(カーボンナノチューブ、フラーレンなど)の量子論的物性に関する最新の外国語論文を精読し、その内容を徹底的に調査・理解する。その調査結果をまとめ、発表・ディスカッションを行う。この授業では、このような一連の流れを繰り返すことによって、ナノ物質の物性や分析・評価方法に関する知識の習得ならびに明快な発表能力、ディスカッション能力を養うことを目的とする。
(Course description/outline)
It has been discovered and clarified that nanomaterials exhibit unique physical properties due to nanometer-sized structures. In this course, you will carefully read the latest foreign-language paper on the quantum physical properties of nanocarbon materials (carbon nanotubes, fullerenes, etc.) and thoroughly investigate and understand the contents. Summarize the survey results and make presentations and discussions. The purpose of this course is to obtain knowledge on the physical properties and analysis / evaluation methods of nanomaterials as well as cultivate clear presentation and discussion skills by repeating such a series of flows.
学修の目的 ナノ物質の分析・評価あるいは、デバイスやセンサーなど様々な材料への応用を検討する際に有用となる、基礎物性と最新の研究例・実用例を知識として習得する。そして、課題の徹底した調査能力、それを要領よくまとめるテクニック、明快な発表能力を身につける。
(Learning objectives)
To learn basic physical properties and the latest research examples and practical examples that are useful when analyzing / evaluating nanomaterials or examining applications to various materials such as devices and sensors. You will also have the ability to research issues thoroughly, the techniques to summarize them in a simple manner, and the ability to make clear presentations.
学修の到達目標 ①ナノ物質の物性の基礎を理解し、最新の研究内容と関連付ける。
②論文内容を明快に発表し、ディスカッションに積極的に参加する。
(Achievements)
(1) Understand the basics of physical properties of nanomaterials and relate them to the latest research contents.
② Present the contents of the paper clearly and actively participate in discussions.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標
○ JABEE 関連項目

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  • ○主体性
考える力
  • ○幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  • ○問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

成績評価方法と基準 出席、外国語論文の理解度、発表の明快さ、ディスカッションへの参加の積極性
(Grading policies and criteria)
Attendance, understanding of foreign language papers, clarity of presentation, active participation in discussions
授業の方法 演習

授業の特徴

PBL

問題自己設定型PBL

特色ある教育

プレゼンテーション/ディベートを取り入れた授業
その他、能動的要素を加えた授業(ミニッツペーパー、シャトルカードなど)

英語を用いた教育

教員と学生のやり取りは日本語でも、英語による論文や教材の講読を含んだ授業
授業改善の工夫 学生の授業評価アンケートに基づき改善する。
(Ideas for improving classes)
Improve based on student's class evaluation questionnaire.
教科書
参考書 授業中に紹介する。
(Reference materials)
Introduce during this class.
オフィスアワー 毎週火曜日12:00~13:00、総合研究棟Ⅰ216B室(この時間以外でも対応しますので、遠慮なく居室まで来てください。ただし、事前にメールなどで確認すること。)
電子メール:koshio@chem.mie-u.ac.jp
(Office hour)
Every Tuesday from 12:00 to 13:00, Room 216B in the General Research Building I
(Please come to my room without hesitation as I will be happy to do this outside of this time. However, please confirm by email beforehand.)
Email: koshio@chem.mie-u.ac.jp
受講要件 特になし。
(Prerequisites)
N/A
予め履修が望ましい科目 量子化学演習I
(Courses encouraged to take in advance)
Seminar in Quantum Chemistry I
発展科目
その他 英語対応授業である。
(This course is English-supported.)

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 量子化学、量子力学、カーボンナノチューブ、ナノワイヤー、ナノ粒子、デバイス、センサー
Key Word(s) Quantum chemistry, Quantum mechanics, Carbon nanotubes, Nanowires, Nanoparticles, Devices, Sensors
学修内容 Ⅰ. 外国語論文の読解・発表に関する内容
 1. 最新のナノ物質の物性に関する文献の検索
  最新のナノ物質の物性に関する文献を入手する。
 2. 論文の精読
  全文和訳をする。専門用語や知識不足により理解できない基礎的事項に関しては、教科書、専門書等を参考に、人に説明できるまで徹底して理解するよう努める。
 3. 参考文献の検索・調査
  過去の論文や特許を検索・調査し、当該論文のより深い理解に努める。
 4.論文のまとめ
  発表のためのレジュメを作成する。単なる和訳ではなく、論文内容の本質と有益な情報を盛り込んだ、明快なまとめ方を習得する。
 5.論文の発表
  人に納得してもらうための分かりやすい発表の仕方を習得する。発表者以外の者は、疑問点・アイデア等、意見を積極的に発言しディスカッション能力を磨く。

Ⅱ. 知識として習得したい内容
 電界効果トランジスタ、量子効果デバイス、電界電子放出、気体センサー、光素子

(Course contents)
Ⅰ. Content related to reading and presenting foreign papers
1. Search for literature on the latest physical properties of nanomaterials
Obtain the latest literature on the physical properties of nanomaterials.
2. Detailed reading of the paper
Perform full-text Japanese translation. For basic matters that cannot be understood due to technical terms or lack of knowledge, try to thoroughly understand textbooks and specialized books until they can be explained to others.
3. Reference search
Search and research past papers and patents, and strive for a deeper understanding of these papers.
4.Summary of the paper
Create a resume for the presentation. To learn not only a Japanese translation but also a clear way to summarize the essence of the paper and useful information.
5. Paper presentation
Learn how to make presentations that are easy for people to understand. Anyone other than the presenter actively speaks out opinions, such as questions and ideas, and refines the discussion ability.

Ⅱ. Contents to be acquired as knowledge
Field effect transistor, quantum effect device, field emission, gas sensor, optical element
事前・事後学修の内容 授業中に挙げる。

(Contents for pre and post studies)
Introduce them during class.

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