三重大学ウェブシラバス


シラバス表示

 シラバスの詳細な内容を表示します。

→ 閉じる(シラバスの一覧にもどる)

科目の基本情報

開講年度 2020 年度
開講区分 人文学部文化学科
受講対象学生 2012年度以降入学生用(文化)
学部(学士課程) : 2年次, 3年次, 4年次
選択・必修
授業科目名 英語学演習R
えいごがくえんしゅうあーる
Seminar in English Linguistics R
単位数 2 単位
ナンバリングコード
humn-cult2100-217
開放科目 非開放科目    
開講学期

後期

開講時間 火曜日 9, 10時限
開講場所

担当教員 ロバート・プリモ

Robert, Primeau

SDGsの目標

学修の目的と方法

授業の概要 This course provides further analysis of concepts involved in the teaching of English as a second language and will provide an overview of practical classroom teaching techniques through the use of the SIOP method.
学修の目的 Topics for this course will range from a general overview of the SIOP model for Second Language Acquisition (SLA) instruction to more focused topics such as interaction, lesson delivery and assessment. This course will provide students the necessary skills to understand how to apply basic SLA concepts language instruction, and an understanding of its methodologies. Finally, those acquired skills and techniques will be applied to create a teachable practicum lesson.
学修の到達目標 This course will provide students the necessary skills to understand how to apply basic SLA concepts language instruction, and an understanding of its methodologies. Finally, those acquired skills and techniques will be applied to create a teachable practicum lesson.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標
○人文科学の諸分野の専門的知識と豊かな教養を身につけている。
○変動激しい現代社会について、専門的知識に基づいて論理的に考え、総合的に判断できる。
○人文科学諸分野の成果に基づき、世界各地域の固有の文化に関して、広い視野から探求できる。
○変動激しい現代社会に対する理解を基盤として、国際感覚に基づいて行動できる。
 自ら学んだ知を、口頭表現や文章表現によって的確に発信することができる。
○国際社会と地域社会の発展に貢献できる。

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  •  主体性
考える力
  • ○幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  • ○実践外国語力
生きる力
  • ○問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

成績評価方法と基準 Classwork/Participation: 15 points
Homework: 15 points
Quizzes (Total 4 x 10 pts.): 40 points
Practicum (Last class): 30 points
授業の方法 演習

授業の特徴

PBL

特色ある教育

グループ学習の要素を加えた授業

英語を用いた教育

授業改善の工夫
教科書 Echevarraia, J., Vogt, M., & Short, D. J. (2016). Making Content Comprehensible for English Learners: The SIOP Model (5th ed.). London, England: Pearson. (ISBN: 9780134403298)
参考書 Richards, J. C., & Schmidt, R. W. (2010). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics (4th ed.). London, England: Routledge. (ISBN: 9781408204603)
オフィスアワー By appopintment
受講要件
予め履修が望ましい科目
発展科目
その他

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 第2言語習得
Key Word(s) Second Language Acquisition (SLA)
学修内容 第1回:Orientation and review of the SIOP Model and demonstration of teaching in the target language (French demo)
第2回:Interaction; Background; Typical Lesson; SIOP Lesson; Oral Language Development
第3回:Teaching Ideas for Interaction; Differentiating Ideas for Multi-level Classes; The Lesson; Teaching Scenarios
第4回:Discussion of Lessons; Teaching with Technology; Summary; Discussion Questions; Quiz 1 on interaction
第5回:Practice & Application; Background; Teaching Ideas for Practice & Application; Differentiating Ideas for Multi-level Classes; The Lesson
第6回:Teaching Scenarios; Discussion of Lessons; Teaching with Technology; Summary; Discussion Questions; Quiz 2 on practice and application
第7回:Lesson Delivery; Background; Linking Lesson Preparation and Lesson Delivery; Teaching Ideas for Lesson Delivery; Differentiating Ideas for Multi-level Classes
第8回:The Lesson; Teaching Scenarios; Discussion of Lessons; Teaching with Technology; Summary; Discussion Questions; Quiz 3 Lesson delivery
第9回:Review & Assessment; Background; Classroom Context and the Review & Assessment Component; Formative and Summative Assessment
第10回:Informal Assessment; Formal Assessment; Teaching Ideas for Review & Assessment; Differentiating Ideas for Multi-level Classes; The Lesson
第11回:Teaching Scenarios; Discussion of Lessons; Teaching with Technology; Summary; Discussion Questions; Quiz 4 on review and assessment
第12回:Issues of Reading, RTI, and Special Education for English Learners; Issues of Reading Development and Assessment; Estimating Students’ Reading Levels; English Learners and the Common Core State Standards for Reading, Writing, Listening, and Speaking
第13回:Assisting Struggling Learners: Response to Intervention; Issues Related to Special Education; Special Education Services: When Are They Appropriate?; Search for Intervention Rather than Disability
第14回:Teaching Ideas for Students with Special Needs; Summary; Discussion Questions; final test explanation and preparation
第15回:Final test - Practicum lesson
定期試験
事前・事後学修の内容

Copyright (c) Mie University