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科目の基本情報

開講年度 2020 年度
開講区分 工学研究科(博士後期課程)システム工学専攻
受講対象学生 大学院(博士課程・博士後期課程) : 1年次
選択・必修
授業科目名 エネルギーシステム特論
えねるぎーしすてむとくろん
Advanced Lecture on Energy Systems
単位数 2 単位
ナンバリングコード
EN-ENGY-7
開放科目     
開講学期

前期

開講時間 金曜日 3, 4時限
開講場所

担当教員 廣田 真史(工学研究科機械工学専攻)

HIROTA, Masafumi

SDGsの目標

学修の目的と方法

授業の概要 本講義では,エネルギー機器や環境機器内に現れる熱流動,とくに乱流あるいは気液二相流といった複雑な場における熱・物質・運動量輸送メカニズムを理解するために,演習を取り入れながら講義とディスカッションを行う.また,実際のエネルギー機器における具体的な省エネ化や高性能化手法およびそれらの効果の合理的な評価手法についてもディスカッションを行う.
(Course description and outline)
In this lecture, lectures and discussions will be conducted using exercises to understand the heat, mass, and momentum transport mechanisms in complex fields such as heat flow in energy equipment and environmental equipment, especially turbulence or gas-liquid two-phase flow. In addition, we discuss specific energy-saving and high-performance methods for actual energy equipment and rational evaluation methods for their effects.
学修の目的 エネルギー機器や環境機器内に現れる複雑な熱流動とその場における熱・物質・運動量の輸送メカニズムを理解し,実際の機器に応用できるようになることを目的とする.また,熱流体工学の知見に基づき,機器の高性能化や省エネ性向上のキーポイントを見抜く能力を養うことも目的とする.
(Learning objectives)
The purpose of this study is to understand the complex heat flow that appears in energy and environmental equipment and the transport mechanism of heat, mass and momentum in that place, and to be able to apply it to actual equipment. In addition, the objective is to develop the ability to identify key points for higher performance and energy saving of equipment based on the knowledge of thermofluid engineering.
学修の到達目標 本講義により複雑な熱流動場における輸送現象について理解するとともに,それを実際のエネルギー・環境機器に応用する場合の考え方や手法,および課題を習得することが出来る.
(Achievement)
Through this lecture, you can understand the transport phenomena in a complex heat flow field and learn the concepts, methods, and issues when applying them to actual energy and environmental equipment.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  • ○主体性
考える力
  •  幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  • ○問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

成績評価方法と基準 レポート100%
(Grading policies and criteria)
Report 100%
授業の方法 講義

授業の特徴

PBL

特色ある教育

プレゼンテーション/ディベートを取り入れた授業
キャリア教育の要素を加えた授業

英語を用いた教育

授業改善の工夫 基礎的な内容のみでなく,エネルギーシステムに関する最新の話題についても取り上げるようにする.
(Ideas for improving classes)
In addition to basic content, we will cover the latest topics on energy systems.
教科書 特にない.必要に応じてプリントなどを配布する.
(Text book)
Not particularly. Distribute prints as needed.
参考書
オフィスアワー 講義終了後,教員居室(機械棟,3階)で対応する.
(Office hour)
After the lecture, we will respond in the teacher's office (Mechanical Engineering building, 3rd floor).
受講要件 特になし
(Prerequisites)
No particularly
予め履修が望ましい科目 熱工学,流体工学,伝熱工学,エネルギー変換工学
(Courses encouraged to take in advance)
Thermal engineering, Fluid engineering, Heat transfer engineering, Energy conversion engineering
発展科目 エネルギー工学や環境工学に関連した科目
(Advanced courses)
Subjects related to energy engineering and environmental engineering
その他

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 熱流体工学,熱・物質輸送,エネルギー変換,熱交換器,ヒートポンプ
Key Word(s) Thermo-fluid engineering, Heat and mass transfer, Energy conversion, Heat exchanger, Heat pump
学修内容 第1回から15回の内容は以下のとおりである。
講義の初回に,受講者と詳細な学習内容について議論する.
乱流熱伝達の基礎理論とモデル化,複雑乱流における熱・物質の輸送メカニズム,気液二相流の基礎,相変化を伴う伝熱の基礎,ヒートポンプシステムの性能評価と省エネ性,熱交換器の理論について講義し,ディスカッションを行う.

(Course contents)
The contents from the 1st to the 15th lectures are as follows.
At the beginning of the lecture, discuss the details of learning with the students.
Main subjects are fundamental theory and modeling of turbulent heat transfer, mechanism of heat and mass transfer in complex turbulence, fundamentals of gas-liquid two-phase flow, heat transfer with phase change, performance evaluation and energy saving of heat pump system, heat exchangers.
事前・事後学修の内容 講義で出された課題について,調査内容の報告を求める.

(Contents for pre and post studies)
Requests a report on the contents of the survey for the issues presented in the lecture.

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