三重大学ウェブシラバス


シラバス表示

 シラバスの詳細な内容を表示します。

→ 閉じる(シラバスの一覧にもどる)

科目の基本情報

開講年度 2020 年度
開講区分 工学研究科(博士後期課程)材料科学専攻
受講対象学生 大学院(博士課程・博士後期課程) : 1年次
選択・必修
授業科目名 量子物性学特論
りょうしぶっせいがくとくろん
Quantum Condensed Matter Physics
単位数 2 単位
ナンバリングコード
EN-PHYS-7
開放科目     
開講学期

前期

開講時間 月曜日 3, 4時限
開講場所

担当教員 佐野和博

Kazuhiro Sano

SDGsの目標

学修の目的と方法

授業の概要 Based on quantum statistical mechanics, typical theories about superconductivity and superfluid phenomena are discussed, and these macroscopic quantum phenomena will be explained. In addition, we aim to develop new theories that overcome existing theories and to establish basic theories that will lead to the elucidation of novel quantum phenomena.
学修の目的 It is expected that the physical properties of macroscopic quantum phenomena such as superconductivity and superfluidity will be understood.
学修の到達目標 By studying the physical properties of macroscopic quantum phenomena, such as superconductivity and superfluidity, it is expected that students will gain a solid research ability rooted in a deep understanding of the formation of the natural world.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  •  主体性
考える力
  •  幅広い教養
  •  専門知識・技術
  • ○論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  •  表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  • ○問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

成績評価方法と基準 Oral examinations will be conducted and evaluated during the course.
授業の方法 講義

授業の特徴

PBL

特色ある教育

英語を用いた教育

授業改善の工夫
教科書
参考書
オフィスアワー The questions will be answered in Room 6409 on the 4th floor of the 2nd joint building.Questions by e-mail are also possible, E-mail: sano@phen.mie-u.ac.jp
Office hours are about 1 hour every Friday from 13:30
受講要件
予め履修が望ましい科目 It is desirable to have basic knowledge of condensed matter physics.
発展科目
その他 英語対応授業である。

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 物性物理学、量子効果、基礎理論、超伝導、超流動
Key Word(s) Solid State Physics, Statistical Physics, Theory of Superconductivity
学修内容 1-15 times, introduction to typical theories on superconductivity and superfluidity
事前・事後学修の内容 Examination of literature etc. introduced during class

Copyright (c) Mie University