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科目の基本情報

開講年度 2019 年度
開講区分 教養教育・教養基盤科目・アクティブラーニング
受講対象学生 学部(学士課程) : 1年次
TOEIC600点以上取得者。ただし履修希望者が多い場合は英語特別プログラム修了希望者を優先する。

This course is limited to students with a TOEIC score of 600 or higher. If the course becomes overenrolled, priority will be given to students in the Special English Program.
授業科目名 教養ワークショップ【英語】
きょうようわーくしょっぷ【えいご】
Active-learning Liberal Arts Seminar (in English)
単位数 2 単位
ナンバリングコード
LIALAS1

ナンバリングコード一覧表はこちら

※最初の2文字は開講主体、続く4文字は分野、最後の数字は開講レベルを表します。

開放科目 非開放科目    
分野
開講学期

後期

開講時間 木曜日 1, 2, 3, 4時限; 金曜日 7, 8時限
開講場所

担当教員 トゥラダール アスタ、 サコラヴスキー ジェシー

TULADHAR, Astha, SOKOLOVSKY, Jesse

学修の目的と方法

授業の概要 Students will read recent publications (essentially academic publications) and write reviews of those readings under the guidance of the instructor. In addition to reading comprehension, summaries, and related writing tasks, the class will also include group learning as practiced in the Start-up Seminar from the spring semester. Students will fill in review sheets on assigned readings and carry out peer review of each other's review sheets through discussion.

教員のファシリテーションの下、半期で新書(基本的に論説文)を読んで、書評を書く。文章の読解、要約、作成に関する解説に加え、スタートアップセミナーで培ったグループ学習も取り入れる。学生は読書シートを作成しつつ新書を読み、読書シートに基づく討論や書評のピアレヴューをグループで行う。
学修の目的 Students will improve their abilities in reading and writing through reading publications in English, writing in English, gathering information, and reviewing information founded on individual and self-motivated study. Students will also acquire abilities in intellectual discussion coupled with the synthesis of the listening and speaking abilities developed in the spring semester Start-up Seminar.

英語で文献を読むこと、英語で文章を作成することは、情報収集、情報発言の一般的な形態、自律的・能動的学習力の基盤となる「読む」「書く」能力を育成する事を目的とする。前期のスタートアップセミナーで培った「聞く」「話す」能力と統合し、知的コミュニケーション力の獲得を目指す。
学修の到達目標 ・Upon completing a reading in English, you will be able to convey the content and nature of that reading to others using English.
・You will learn to write critical summaries while also expressing and using your own opinions and ideas in English.
・Through group work and peer reviews, you will learn not only how to critique the writing of others, but also how to utilize others' critiques of your writing to improve your work.

・新書を読み、その要旨を文書化して読み手に伝えることができる。
・要旨に自分の見解を根拠と付加し、書評として纏めることができる。
・グループ学習やピアレビューを通して、他者の文章を論評すると同時に、他者からの批評を受けて自分の文章を改善する方法を学び、それを実践することができる。
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標

○ 全学の教育目標
感じる力
  • ○感性
  • ○共感
  • ○主体性
考える力
  • ○幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  • ○リーダーシップ・フォロワーシップ
  • ○実践外国語力
生きる力
  • ○問題発見解決力
  • ○心身・健康に対する意識
  • ○社会人としての態度・倫理観

成績評価方法と基準 60% Class participation and submission of assignments (reading notes, peer evaluations, etc.)
40% Content and quality of contribution to group activities and submitted assignments

*No credit will be given for copying, plagiarism, or theft.

Full attendance and active participation in English are expected.
You will lose points for being late, absent, or unprepared.

授業への参加と課題(読書シート・書評など)の提出60%、グループ学習への貢献度と提出物の内容など40%を総合的に評価する。
授業の方法 講義 演習

授業の特徴

PBL

特色ある教育

プレゼンテーション/ディベートを取り入れた授業
グループ学習の要素を加えた授業
Moodleを活用する授業
その他、能動的要素を加えた授業(ミニッツペーパー、シャトルカードなど)

英語を用いた教育

授業改善の工夫
教科書 Recently published materials (in English) will be selected from a list of readings suggested by the instructor, readings selected by the students, or by some other method such as biblio-battle. However, recent publications that are manuals, such as how-to instructions, will not be considered appropriate. We will also make use of the Liberal Arts Workshop Workbook. Details will be explained in class.

教材として、新書と『教養ワークショップ ワークシート集』を用いる。詳細は授業で伝える。
参考書 To be introduced in class, as appropriate.

適宜、紹介する。
オフィスアワー Announced during the first class session.

第1回の授業で伝達する。
受講要件 This course is limited to students with a TOEIC score of 600 or higher.
If the course becomes overenrolled, priority will be given to students in the Special English Program.

TOEIC600点以上取得者。ただし履修希望者が多い場合は英語特別プログラム修了希望者を優先する。
予め履修が望ましい科目 Active-learning Start-up Seminar (in English or Japanese)

スタートアップセミナー
発展科目
その他 (1) This course is conducted entirely in English.
We will create this all-English environment together by helping each other. You do not need to be a ‘master’ of perfect English. You do, however, need to make a commitment to using only English for the full 90 minutes every week.

(2) If you have specific needs which could affect your experience in the class, such as a physical disability or a sensitivity to certain sounds, please tell the instructor during the first lesson. I will do my best to accommodate your needs.

(1)本授業は、英語による授業である。この授業では、完璧な英語を使うことよりも、授業全体を通して全て英語で取り組む姿勢が求められる。
(2)受講上、身体面等に対する特別な配慮が必要な場合は、担当教員に申し出ること。

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Please bear in mind that some details of the course may change as needed/appropriate.
各回の順序、内容について修正が入ることがあるので留意すること。

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード 読解、文書作成、論理的思考、情報リテラシー
Key Word(s) Reading, writing, logical thinking, information literacy
学修内容 Session 1: Introduction and Orientation
Session 2: Basics of writing reports
Session 3: Book reviews, readings
Session 4: Understanding main ideas
Session 5: Summaries
Session 6: Critical reading
Session 7: Selecting a reading for reviewing
Session 8: Reading schedule draft
Session 9: Reading and reviewing 1
Session 10: Reading and reviewing 2
Session 11: Reading and reviewing 3
Session 12: Writing your review
Session 13: Proofreading and editing
Session 14: Review evaluation and peer review
Session 15: Wrap-up and questionnaire

All students are expected and required to actively participate in group discussions in English only.


第1回:ガイダンス・班分け・自己紹介
第2回:授業の背景、レポートの書き方
第3回:書評とは、新書とは
第4回:主題の把握
第5回:要約の仕方
第6回:批判的読解
第7回:書評を書くための新書の選定
第8回:読書計画の立案
第9回:読み合わせと書評作成1
第10回:読み合わせと書評作成2
第11回:読み合わせと書評作成3
第12回:書評の作成
第13回:書評の校正
第14回:書評の評価・査読
第15回:総括・アンケート

全回で講義、英語でグループでの話し合いを実施する
事前・事後学修の内容 Each student will record the readings they read on the reading sheet. Each session, homework due the following session will be assigned. All work must be completed in English.

各自が新書を読む際には、読書シートを記載する。毎回、次回授業に向けての課題を指定する。全ての提出物は英語で書くこと。

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