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科目の基本情報

開講年度 2019 年度
開講区分 教育学部・教科に関する専門科目(A類)・英語
科目名 英語コミュニケーション
えいごこみゅにけーしょん
Communication in English
受講対象学生 教育学部, A 類
他類の学生の受講可
学部(学士課程) : 2年次, 3年次, 4年次
~70 期生
この授業科目の標準履修年次は2年次です。
卒業要件の種別 選択
授業科目名 英語リスニングⅢ
えいごりすにんぐ III
English Listening III
単位数 1 単位
ナンバリングコード
ED-ECOM-2

ナンバリングコード一覧表はこちら

※最初の2文字は開講主体、続く4文字は分野、最後の数字は開講レベルを表します。

開放科目 非開放科目    
開講学期

前期

開講時間 月曜日 1, 2時限
開講場所 教育学部専門1号館3階
教室は授業時間割で確認のこと

担当教員 ジョン・ロバーツ(教育学部外国人教師)

John Roberts

学修の目的と方法

授業の概要 In this 16 week class, students will develop their English listening skills through authentic materials. In particular, students will visit the Story Corps website and listen to native English speakers from across the United States recount their personal experiences. In addition, students will present on their videos to small groups—summarizing, teaching interesting language, explaining the deeper humanistic meanings, and engaging in Q&A sessions regarding their videos. Students will also keep a reflection journal on their strengths and weaknesses during the course.
学修の目的 To listen for overall meanings of stories and to locate and develop our weak points when listening to native English. To hone our overall English skills and empathetic listening.
学修の到達目標 To be able to pick up overall meanings when listening to English, have a more intimate understanding of grammatical structures that are escaping the ear, and listening for ambiguous sounds to the Japanese ear.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標
○教育をめぐる現実的課題について、専門的知識に基づいて適切な対応を考えることができる。
 教育に関する課題を意識した実践を企画・運営し、関係者と協力して問題解決に取り組むことができる。
○教育に関わる職業人に求められる使命感・責任感を持ち、異文化、多世代の人と連携・協力することができる。
○自律的な学習者として、主体的に学び、振り返ることができる。

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  •  主体性
考える力
  •  幅広い教養
  •  専門知識・技術
  •  論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  •  表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  •  問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

本学教育目標との関連:
感じる力 15%
考える力 15%
コミュニケーション力 40%
生きる力 30%

成績評価方法と基準 Participation-40%, Presentations-35%, Reflections-10%, Final Presentations-15%
授業の方法 演習

授業の特徴

PBL

特色ある教育

グループ学習の要素を加えた授業
その他、能動的要素を加えた授業(ミニッツペーパー、シャトルカードなど)

英語を用いた教育

授業改善の工夫
教科書 None
参考書 None
オフィスアワー 前期:月 5-6 (13:00-14:30)
後期:火 7-8 (14:40-16:10)
ジョン・ロバーツ研究室
受講要件
予め履修が望ましい科目 「英語リスニングⅠ」「英語リスニングⅡ」
発展科目
その他 Class participation and attendance will be mandatory in order to receive a passing score in this class. Four unexcused absences will result in an automatic “0” in this class. All work or socializing in this class must be conducted in English.

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード
Key Word(s) Listening, Story, Video, Presentations
学修内容 第1回:Course Introduction and media set-up
第2回:”TED-ED”: Are you a Good Listener? Listening and analysis
第3回:Drafting and recording student stories 1
第4回:Small group workshops / re-drafting and re-recording scripts: Giving/Receiving advice
第5回:Group listening quizzes/reflections 1
第6回:”Story Corps” Introduction and website familiarization
第7回:Video analysis of content and language: Identifying listening weak points
第8回:Mini-lessons/quizzes/reflections 1
第9回:Drafting and recording student stories 2: Utilizing new language points
第10回:Small group workshops / re-drafting and re-recording scripts: Developing self-editing skills
第11回:Group listening quizzes/reflections 2
第12回:”Story Corps” New video analysis of content and language
第13回:Mini-lessons/quizzes/reflections 2: Learning new language points and deeper meanings
第14回:Drafting and recording student stories 3, utilizing new language
第15回:Small group workshops / re-drafting and re-recording scripts: Putting course content into practice
定期試験:Listening examination/Final reflections
事前・事後学修の内容 Please submit all homework on time, come to class on time, and listen to the instructor when they are giving instructions.

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