三重大学ウェブシラバス


シラバス表示

 シラバスの詳細な内容を表示します。

→ 閉じる(シラバスの一覧にもどる)

科目の基本情報

開講年度 2019 年度
開講区分 教育学部・教職に関する科目
科目名 英語教育
えいごきょういく
English Education
受講対象学生 教育学部, A 類
他類の学生の受講可
学部(学士課程) : 4年次
68 期生
卒業要件の種別 選択
授業科目名 英語科教育法講義
えいごかきょういくほうこうぎ
Lecture on English Teaching Methodology
単位数 2 単位
ナンバリングコード
ED-EDUC-2

ナンバリングコード一覧表はこちら

※最初の2文字は開講主体、続く4文字は分野、最後の数字は開講レベルを表します。

開放科目 非開放科目    
開講学期

後期

開講時間 火曜日 7, 8時限
開講場所 英語科第一演習室

担当教員 早瀬 光秋 (教育学部)

HAYASE, Mitsuaki

学修の目的と方法

授業の概要 The purpose of this course is twofold: to give students a theoretical background of second language acquisition and based on this background to present them "a principled and evidence-based approach to language teaching." Students will develop their theoretical understanding why a certain teaching method is applied. The course will help them to be equipped themselves with a reliable backbone in teaching a foreign language.
学修の目的 Students will be familiar with second language acquisition theoretically. Also, they will be able to connect the knowledge of second language acquisition and actual teaching of a foreign language.
学修の到達目標 Students will be ready to teach a foreign language with confidence with the knowledge of second language acquisition.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標
○教育をめぐる現実的課題について、専門的知識に基づいて適切な対応を考えることができる。
 教育に関する課題を意識した実践を企画・運営し、関係者と協力して問題解決に取り組むことができる。
○教育に関わる職業人に求められる使命感・責任感を持ち、異文化、多世代の人と連携・協力することができる。
○自律的な学習者として、主体的に学び、振り返ることができる。

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  • ○主体性
考える力
  •  幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的・批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○表現力(発表・討論・対話)
  •  リーダーシップ・フォロワーシップ
  •  実践外国語力
生きる力
  •  問題発見解決力
  •  心身・健康に対する意識
  •  社会人としての態度・倫理観

成績評価方法と基準 Participation (5%), Final exam (95%)
授業の方法 講義 演習

授業の特徴

PBL

特色ある教育

グループ学習の要素を加えた授業

英語を用いた教育

授業改善の工夫
教科書 Hummel, K. M. (2014) Introducing second language acquisition: perspective and practices. Chichester, West Sussex: John Wiley and Sons, Inc.
参考書 Will be introduced in class.
オフィスアワー Tuesdays, 14:40-16:10
受講要件
予め履修が望ましい科目 英語科教育法 I, II
発展科目
その他 The class is conducted in English.

授業計画

MoodleのコースURL
キーワード
Key Word(s) second language, acquisition, teaching method
学修内容 Week 1: Introduction to the course
Week 2: Introduction & first language acquisition-part one
Week 3: Introduction & first language acquisition-part two
Week 4: Language learning contexts
Week 5: Theoretical perspectives: past and present-part one
Week 6: Theoretical perspectives: past and present-part two
Week 7: Teaching approaches and instructional issues-part one
Week 8: Teaching approaches and instructional issues-part two
Week 9: Second language development-part one
Week 10: Second language development-part two
Week 11: The age factor
Week 11: Individual differences-part one
Week 12: Individual differences-part two
Week 13: Bilingualism-part one
Week 14: Bilingualism-part two
Week 15: Concluding words
Week 16: Final Examination
事前・事後学修の内容 Students are required to read the assigned part very carefully every week being prepared with possible questions to the instructor and for the weekly quiz.

Copyright (c) Mie University