三重大学ウェブシラバス


シラバス表示

 シラバスの詳細な内容を表示します。

→ 閉じる(シラバスの一覧にもどる)

科目の基本情報

開講年度 2018 年度
開講区分 教育学部・教職に関する科目
科目名 英語教育
えいごきょういく
English Education
受講対象学生 教育学部, A 類
他類の学生の受講可
学部(学士課程) : 4年次
67 期生
卒業要件の種別 選択
授業科目名 英語科教育法講義
えいごかきょういくほうこうぎ
Lecture on English Teaching Methodology
単位数 2 単位
他学部・他研究科からの受講 他専攻の学生の受講可
市民開放授業 市民開放授業ではない
開講学期

後期

開講時間 火曜日 7, 8時限
開講場所 英語科第一演習室

担当教員 早瀬 光秋 (教育学部)

HAYASE, Mitsuaki

学習の目的と方法

授業の概要 The purpose of this course is twofold: to give students a theoretical background of second language acquisition and based on this background to present them "a principled and evidence-based approach to language teaching." Students will develop their theoretical understanding why a certain teaching method is applied. The course will help them to be equipped themselves with a reliable backbone in teaching a foreign language.
学習の目的 Students will be familiar with second language acquisition theoretically. Also, they will be able to connect the knowledge of second language acquisition and actual teaching of a foreign language.
学習の到達目標 Students will be ready to teach a foreign language with confidence with the knowledge of second language acquisition.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  •  倫理観
  • ○モチベーション
  • ○主体的学習力
  •  心身の健康に対する意識
考える力
  •  幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的思考力
  •  課題探求力
  •  問題解決力
  •  批判的思考力
コミュニケーション力
  •  情報受発信力
  • ○討論・対話力
  •  指導力・協調性
  •  社会人としての態度
  •  実践外国語力
生きる力
  • ○感じる力、考える力、コミュニケーション力を総合した力

授業の方法 講義 演習

授業の特徴 グループ学習の要素を加えた授業

教科書 Hummel, K. M. (2014) Introducing second language acquisition: perspective and practices. Chichester, West Sussex: John Wiley and Sons, Inc.
参考書 Will be introduced in class.
成績評価方法と基準 Participation (5%), Final exam (95%)
オフィスアワー Tuesdays, 14:40-16:10
受講要件
予め履修が望ましい科目 英語科教育法 I, II
発展科目
授業改善への工夫
その他 The class is conducted in English.

授業計画

キーワード
Key Word(s) second language, acquisition, teaching method
学習内容 Week 1: Introduction to the course
Week 2: Introduction & first language acquisition-part one
Week 3: Introduction & first language acquisition-part two
Week 4: Language learning contexts
Week 5: Theoretical perspectives: past and present-part one
Week 6: Theoretical perspectives: past and present-part two
Week 7: Teaching approaches and instructional issues-part one
Week 8: Teaching approaches and instructional issues-part two
Week 9: Second language development-part one
Week 10: Second language development-part two
Week 11: The age factor
Week 11: Individual differences-part one
Week 12: Individual differences-part two
Week 13: Bilingualism-part one
Week 14: Bilingualism-part two
Week 15: Concluding words
Week 16: Final Examination
事前・事後学修の内容 Students are required to read the assigned part very carefully every week being prepared with possible questions to the instructor and for the weekly quiz.
ナンバリングコード(試行) ED-EDUC-2

※最初の2文字は開講主体、続く4文字は分野、最後の数字は開講レベルを表します。 ナンバリングコード一覧表はこちら


Copyright (c) Mie University