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開講年度 | 2017 年度 | |
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開講区分 | 教養教育・教養統合科目・国際理解・現代社会理解 | |
受講対象学生 |
学部(学士課程) : 1年次, 2年次, 3年次, 4年次, 5年次, 6年次 Students with a score of 600 or higher on the TOEIC are preferred, though it is possible for students with less than 600 to also attend. TOEIC600点以上の学生が望ましい。但し、600点以下の学生も受講する可能性がある。 |
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選択・必修 | 選択 |
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授業科目名 | 言語学F | |
げんごがくえふ | ||
Linguistics F | ||
授業テーマ | 言語の構造 | |
単位数 | 2 単位 | |
分野 | 人文 (2014年度(平成26年度)以前入学生対象) | |
開放科目 | 非開放科目 | |
市民開放授業 | 市民開放授業ではない | |
開講学期 |
前期 |
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開講時間 |
木曜日 3, 4時限 |
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開講場所 | ||
担当教員 | ボッフマイア ジャスティン | |
Boffemmyer, Justin |
授業の概要 | You will learn the basics of the following core areas of linguistics: phonetics and phonology, morphology, and syntax. 言語学の中心的な分野として音声学と音韻論、形態論、統合論の基本を学ぶ。 |
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学習の目的 | ・Aquire skills to analyze the forms of language ・Deepen your understanding of the structure of English as well as languages in general ・言語の形式を分析するスキルを習得する ・英語及び一般的に言語の構造の知識を深める |
学習の到達目標 | ・Apply critical thinking to solve language problems ・Improve your ability to learn foreign languages ・Improve your understanding and accuracy in the production of language ・批判的思考を応用して言語の問題を解決する ・外国語を学ぶ能力を進める ・言語の理解や産出の精度を進める |
ディプロマ・ポリシー |
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授業の方法 | 講義 演習 |
授業の特徴 | 能動的要素を加えた授業 グループ学習の要素を加えた授業 Moodle |
教科書 | Plag, Ingo, Sabine Lappe, Maria Braun, and Mareile Schramm. 2009. Introduction to English Linguistics (2nd Edition). De Gruyter, Walter, Inc. ISBN: 3110214083 ISBN-13: 978-3110214086 |
参考書 | |
成績評価方法と基準 | Evaluation is by class preparation (homework, etc.) 20%, in-class participation (active participation in group work, etc.) 20%, quizzes 20%, and an in-class final exam 40%. 成績評価は、講義準備(宿題等)20%、講義中の態度(グループ活動への取り組み姿勢等)20%、小テスト20%、最終試験40%による。 |
オフィスアワー | To be announced during the first class session. 第1回の授業で伝達する。 |
受講要件 | Students with a score of 600 or higher on the TOEIC are preferred, though it is possible for students with less than 600 to also attend. TOEIC600点以上の学生が望ましい。但し、600点以下の学生も受講する可能性がある。 |
予め履修が望ましい科目 | |
発展科目 | ・Special Seminar in International Studies: Linking Words and Science ・Linguistics F: Language Functions ・国際理解特殊講義:言葉と科学のつながり ・言語学F:言語の機能 |
授業改善への工夫 | |
その他 |
All readings and classroom instruction are conducted in English. 読み物や講義中の活動は英語のみ。 |
キーワード | 英語、言語語学、分析、音声学、音韻論、形態論、統合論 |
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Key Word(s) | English, linguistics, analysis, phonetics, phonology, morphology, syntax |
学習内容 | Session 1: Orientation Session 2: Phonetics - Producing sounds Session 3: Phonetics - Classifying sounds: consonants Session 4: Phonetics - Classifying sounds: vowels Session 5: Phonology - Phonemes, minimal pairs, and allophones Session 6: Phonology - Specifics of English Session 7: Phonology - Syllable structure Session 8: Morphology - Morphemes Session 9: Morphology - Allomorphs Session 10: Morphology - Inflection and derivation Session 11: Morphology - Word formation Session 12: Syntax - Layering of structures Session 13: Syntax - Types of phrases Session 14: Syntax - Mapping from form to function Session 15: Final Test The above schedule is subject to change dependent upon students' needs. 第1回:紹介 第2回:音声学 音の作成 第3回:音声学 音の区別:子音 第4回:音声学 音の区別:母音 第5回:音韻論 音素、最小対語、異音 第6回:音韻論 英語の特徴 第7回:音韻論 音節の構造 第8回:形態論 形態 第9回:形態論 異形態 第10回:形態論 活用、導出 第11回:形態論 言葉の作成 第12回:統合論 構造と階層 第13回:統合論 句、節の種類 第14回:統合論 形式から機能へ 第15回:最終試験 学生のニーズによって計画が変わる可能性がある。 |
学習課題(予習・復習) | Each session, homework due the following session will be assigned. All work must be completed in English. 毎回、次回授業に向けての課題を設定する。全ての提出物は英語で書くこと。 |
ナンバリングコード(試行) | LILING1 |
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※最初の2文字は開講主体、続く4文字は分野、最後の数字は開講レベルを表します。 ナンバリングコード一覧表はこちら