三重大学ウェブシラバス


シラバス表示

 シラバスの詳細な内容を表示します。

→ 閉じる(シラバスの一覧にもどる)

科目の基本情報

開講年度 2018 年度
開講区分 人文学部文化学科
受講対象学生 2012年度以降入学生用(文化)
学部(学士課程) : 2年次, 3年次, 4年次
選択・必修
授業科目名 英語学演習N
えいごがくえんしゅうえぬ
Seminar in English Linguistics N
単位数 2 単位
受講対象学生 2011年度以前入学生用(文化)
学部(学士課程) : 2年次, 3年次, 4年次
選択・必修
授業科目名 英語学演習N
えいごがくえんしゅうえぬ
Seminar in English Linguistics N
単位数 2 単位
他学部・他研究科からの受講
市民開放授業 市民開放授業ではない
開講学期

後期

開講時間 火曜日 9, 10時限
開講場所

担当教員 ハムリッチ ネイサン

HAMLITSCH, Nathan

TAの情報

学習の目的と方法

授業の概要 This course provides an introductory analysis of concepts involved in the study of word-formation (morphology), and will primarily focus on inflection, inflectional systems, and the interface between morphology and phonology, syntax, and semantics. Most examples will be drawn heavily from Indo-European languages, particularly English, although examples from many non-Indo-European Languages will be used as well.
学習の目的 Topics for this course will include an in-depth study of inflectional systems and the interaction of morphology with other linguistic fields of inquiry, namely, phonology, syntax, and semantics. This course will give students a solid introduction to various aspects of linguistic morphology, and a firm grasp of the ways languages can, and do, differ in word formation.
学習の到達目標 Students will learn how to analyze morphological systems of various languages, even those of which they have not studied previously, and how to practically apply this to their own language learning. Students will also learn how word formation differs cross-linguistically.
ディプロマ・ポリシー
○ 学科・コース等の教育目標

○ 全学の教育目標
感じる力
  •  感性
  •  共感
  •  倫理観
  •  モチベーション
  •  主体的学習力
  •  心身の健康に対する意識
考える力
  • ○幅広い教養
  • ○専門知識・技術
  • ○論理的思考力
  •  課題探求力
  • ○問題解決力
  • ○批判的思考力
コミュニケーション力
  • ○情報受発信力
  • ○討論・対話力
  •  指導力・協調性
  •  社会人としての態度
  • ○実践外国語力
生きる力
  •  感じる力、考える力、コミュニケーション力を総合した力

授業の方法 演習

授業の特徴 能動的要素を加えた授業 グループ学習の要素を加えた授業

教科書 Geert Booij. (2012), The Grammar of Words. An Introduction to Linguistic Morphology, 3rd edition. Oxford: Oxford University Press. (ISBN: 978–0–80–586014–6)
参考書 Bauer, Laurie. (2004). A glossary of morphology. Washington, D.C.: Georgetown University Press. (ISBN: 978–0–74–861853–8)
成績評価方法と基準 Classwork 20 points
Class quizzes (Total 4 x 15 pts.) 60 points
Student presentation 20 points
オフィスアワー By appointment
受講要件
予め履修が望ましい科目
発展科目
授業改善への工夫
その他 All readings and classroom instruction are in English.

授業計画

キーワード morphology, inflection, inflectional systems, phonology, syntax, semantics
Key Word(s) morphology, inflection, inflectional systems, phonology, syntax, semantics
学習内容 Class Schedule:
第1回:Orientation, class overview, and review of semester 1 topics
第2回:Inflectional properties; The roles of inflection; Inflection and derivation
第3回:Theoretical models; Morpheme order; Nominal systems: gender, number, and case
第4回:Categories of verbal inflection; Autonomous morphology
第5回:Review on inflection and inflectional systems; Quiz 1
第6回:Morphology and phonology; Interface principles
第7回:Allomorphy and affix competition; Cyclicity and co-phonologies; The morphological use
of phonology
第8回:Review on the interface between morphology and phonology; Quiz 2
第9回:Words and phrases; Grammatical functions and case marking
第10回:Morphology and syntactic valency; Periphrasis and constructional idioms
第11回:Review on morphology and syntax: demarcation and interaction; Quiz 3
第12回:Semantic interpretation of morphological structure; Semantics and syntactic valency; Polysemy
第13回:Review on morphology and semantics; Quiz 4
第14回:Student project presentations (the first half)
第15回:Student project presentations (the last half)
事前・事後学修の内容 Before each class, it is assumed that students will have read the relevant portions in the textbook. In addition to this, students will be responsible for other handouts and supplementary material introduced by the instructor in class. Four quizzes, as well as a student presentation, will make up the bulk of assessment for this course. There will be no graded homework. However, the reading assignments will take students approximately 1 hour of study each week. Students will also be required to give a presentation on a topic of their choice in lieu of a final examination.
ナンバリングコード(試行) HU-CLTR2

※最初の2文字は開講主体、続く4文字は分野、最後の数字は開講レベルを表します。 ナンバリングコード一覧表はこちら


Copyright (c) Mie University